Dutch TT in 2016 met veel noviteiten.

Dutch TT in 2016 met veel noviteiten.

Door Willem Damman.

ASSEN: Een week na de 85e Dutch TT is het nog immer nagenieten van de strijd in de koningsklasse MotoGP met de matadoren Marquez en Rossi en de fabelachtige apotheose in de GT-bocht. “The Doctor” won met rijnummer 46, waarmee de Italiaanse publiekslieveling en inmiddels 36-jarige bijna-veteraan weer diverse records op naam schreef. Het was Rossi’s 320e GP-start waarin hij in 20 actieve racejaren 204 podiumplaatsen boekte, op 111 GP-zeges kwam waarvan 85 in de koningsklasse en 61 poles liet aantekenen. Bij zijn 20e TT-start boekte hij ook zijn negende TT-zege. Het zijn wellicht nooit meer te evenaren records, waarbij Rossi alleen qua aantal GP-zeges zijn landgenoot Agostini nog voor moet laten gaan: 122 om 111. In ieder geval is Rossi als dé smaakmaker van de Dutch TT 2015 er ook volgend jaar weer bij want zijn contract met Yamaha loopt door tot eind 2016. Inzet zal ongetwijfeld zijn dat record van Agostini trachten aan te vallen en te verbeteren: nog elf zeges en hij staat op gelijke hoogte. Maar zijn missie wordt ook steeds moeilijker met mannen als Marquez, Lorenzo, Dovizioso, Iannone, Pedrosa, Crutchlow en Espargaro op het vinkentouw. Maar aan zijn tweede jeugd begonnen lijkt niets onmogelijk.

Promotor Dorna liet in een persbericht weten, dat op de piste met een 90-jarige traditie niet van 1940 tot 1945 werd gereden vanwege de oorlogsjaren. Ex-TT-secretaris Egbert Braakman moest dat tijdens de afgelopen wedstrijd corrigeren. “Dat moet van 1940 tot en met 1945 zijn, dus er is zes jaar geen GP-wedstrijd geweest. In theorie was dus de 91e TT van start gegaan, maar minus zes kom je op de 85e uitvoering. Cijferen is ook een vak” aldus Braakman. Wel was de 85e TT ook meteen de laatste Grote Prijs op zaterdag, want in 2016 is definitief voor de laatste zondag van juni gekozen. In de ruim 90-jarige TT-historie is het verbod van de dominee van Rolde uit 1925 op racerij op zondag dus ook een gepasseerd station. De kogel is dus spreekwoordelijk eindelijk door de kerk, maar het TT-bestuur maakt die keuze nu welbewust. Ondanks een enquête in het voorjaar waarin 27 % van de “Vrienden van het TT Circuit” tegen verandering van de racedag was en ook christelijke gemeenten in deze regio de zondagsrust wensen te respecteren, is de verplaatsing naar zondag toch doorgegaan. Het TT-bestuur heeft daarvoor overigens wel hele goede argumenten. “Tradities moet je doorgaans koesteren” erkent TT-voorzitter Arjan Bos. “Het was immer een beladen onderwerp in ons bestuur. Het mogen organiseren van een Grand Prix is namelijk ook een Asser traditie. We zijn zeker niet over één nacht ijs gegaan. We hebben extra veel onderzoek gedaan en zijn tot de overtuiging gekomen dat het goed is nu voor de zondag te kiezen. We hopen 5 tot 10 % meer bezoekers te trekken. In het algemeen hebben mensen op zondag ook veel meer vrije tijd en onze vrijwilligers hoeven ook geen extra snipperdag meer op te nemen. De zaterdag als kwalificatiedag kan ook meer bezoekers trekken. Qua t.v. exposure en media-aandacht past de zondag veel beter in het plaatje en wijken we ook niet meer af van alle andere GP-races op zondag. Het was ook een stille wens van Dorna, die ons overigens niet heeft gepusht. In alle vrijheid hebben we zelf de beslissing genomen” aldus Bos, die de TT sinds 1949 als officiële FIM-WK-wedstrijd onafgebroken op de Drentse hei afgewerkt zag worden. Geen enkel ander circuit kan op zo’n status bogen. “Ook Dorna ziet het belang van de kathedraal van de motorsport” weet Bos. “Bij contractverlenging was hun vraagprijs wel aan de hoge kant en hebben we al onze cijfers concreet op tafel gelegd. Men zag wat hier mogelijk was en ging akkoord met onze prijs. We hadden een afspraak tot 2021 en die is nu verlengd tot 2026 zodat we ook het eeuwfeest hier kunnen vieren. Dat geeft een stuk zekerheid en vertrouwen” aldus Bos, die na alle investeringen van de afgelopen jaren niet op lauweren gaat rusten. De accommodatie moet met de tijd mee en vandaar de gereserveerde 12 miljoen voor o.a. een overdekt motorpark met zonnepanelen, verharding van het gravel achter de taluds, meer permanente en betere tribunezitjes en mogelijk ophoging der wallen. Men heeft de laatste jaren geen rode cijfers geschreven en de aflossing van leningen loopt op schema. “Extra investeringen moet je voor de toekomst doen om uiteraard de TT als Grand Prix in huis te houden en als geste naar het publiek. Toeschouwers zijn de belangrijkste inkomstenbron en voor hen willen we gastheerschap blijven uitstralen” aldus de TT-preses en directeur van TVM-transportverzekeringen, die in de afgelopen TT een toename van 11 % bezoekers noteerde en ook tevreden was met een vlottere verkeersdoorstroming door nieuwe op- en afritten langs de A28. De gescheiden motor- en autostromen veroorzaakten echter tussen 16.00 en 19.00 uur nog wel enige files bij de zuidelijke afritten Beilen, Hoogeveen en Meppel.

Ook van het actieve motorfront kent de Dutch TT 2016 flinke wijzigingen. Bridgestone verlaat het circus als bandenleverancier sinds 2002 en als vaste leverancier sinds 2009 van de MotoGP. “Onze deelname is een groot succes geweest met eerlijke en gelijkwaardige producten voor alle koningsklasse-teams. We hebben ook bijgedragen aan de populariteit van de wegrace” aldus een toch emotionele Masaaki Tsuya bij de laatste TT, waarbij de Japanse bandenfirma zich in 2016 weer op autosporten zal concentreren. Het Franse Michelin keert in 2016 terug in de Asser paddock met de bekende bandenservice. Ook Motul keert na deze eerste editie als titelsponsor tot 2025 terug in Assen naast nog drie circuits en zal ook het WK Superbike (ook in Assen) als oliegigant adopteren. In 2017 zal KTM als zesde motorfabrikant in Assen haar debuut maken in de MotoGP. De komende vijf jaar is er ook rust aan het MotoGP-front met nieuwe reglementen die door zowel Dorna, FIM, fabrikanten als teams in Assen werden prijsgegeven. Twee fabrieksrijders op de zogenaamde prototypes en twee tot vier privérijders op klantenmotoren van hetzelfde merk moeten mee kunnen strijden met een maximum van 2,2 miljoen euro als leaseprijs. Alle privileges als meer benzine en zachtere kwalificatiebanden komen te vervallen om meer stabiliteit en competitie te waarborgen. Ook beschikken alle coureurs over dezelfde elektronica met de éénheids-ECU van Magneti Marelli. “Op deze manier bevorderen we gelijkere kansen voor iedereen en doen we aan kostenreductie” aldus FIM en Dorna in het persbericht, dat ook door de teams goed is ontvangen.

Opvallend bij de 85e TT was de hoge topsnelheid van Ducati (in Mugello zelfs met 350,8 km/u geklokt als record) en de nog immer erg matige prestaties van de fabrieks-Aprilia in de achterhoede. Een hoog vermogen en topspeed bleek in Assen echter geen garantie voor succes. Een goede set-up en balans bleek duidelijk meer profijt op te leveren in het doorronden van de diverse snelle slingers, waarbij sommige coureurs voor vertrouwen zelfs teruggrepen op frames van 2014. Opvallend was ook dat “sleepjes” niet meer werden toegestaan in de Moto 3, terwijl dat in de MotoGP meermalen gebeurde met de koppels Lorenzo-Rossi en Marquez-Pedrosa. Mogelijk wordt in die koningsklasse met minder deelnemers op de grid daar meer door de vingers gezien. Dat gebeurde overigens wel op een veilige manier. Assen kende sinds lange tijd ook weer een Russische deelnemer. Makar Yurchenko acteerde in de Red Bull Rookies Cup voor jong mondiaal racetalent met een 11e en 9e klassering als beste score van 2015. Amerika was slechts door Nicky Hayden vertegenwoordigd die na zijn 500 cc wereldtitel van 2008 flink op de ladder is gezakt. Dorna wil een echt wereldkampioenschap met deelnemers uit alle naties, maar met 42 Italianen en Spanjaarden in de drie GP-klassen van de 89 vast gecontracteerde WK-rijders komt nog bijna de helft uit deze Zuid-Europese landen. Hoe het ook zij: Assen krijgt in 2016 met flinke veranderingen te maken en de belangrijkste wijziging is uiteraard na 90 jaar de verplaatsing naar de laatste zondag van juni. Of Assen ook de achtste editie blijft is nog niet duidelijk. Brno (Tsj) is voor 2016 onzeker en Spielberg (Oost) en Buriram (Thai) willen ook op de kalender, waarbij Dorna streeft naar 20 mondiale wedstrijden. Voor het Asser publiek is er echter nog wel één grote wens: in elke GP-klasse een vaste Nederlander aan de start. Het is al decennia geleden dat de KNMV met eigen coureurs in de TT kon uitblinken. Te lang geleden op de eigen kathedraal van de motorsport!

Foto 1: Valentino Rossi is het visitekaartje van de Dutch TT, die dit jaar imponeerde en diverse GP-records weer scherper stelde. Maar op landgenoot Agostini komt hij nog elf GP-zeges tekort: 122 om 111. (foto Wim Echten)

Foto 2: Gigantische drukte in het TT-perscentrum bij de aankondiging van diverse nieuwtjes voor 2016 in met name de MotoGP-koningsklasse met alle matadoren op rij. (foto Dorna)    

© Dedemsvaartinvogelvlucht.nl - Nieuws uit de regio, alle rechten voorbehouden...
Privacyverklaring